提到空戰英雄系列 一定要提的是以二次世界大戰為背景的

英烈的歲月 Memphis Belle

memphis-belle-original-L.jpg  

這是少數讓影迷會一看再看關於戰爭議題的電影 (越戰獵鹿人也是佳片 但因內容緣故 就會讓人不願一看再看...)

當然B-17機上隊長是影迷燦爛金毛幫中的元老級人物--馬修先生Matthew Modine

另外一位愛念詩詞的主角 Eric Stoltz 也算是當年YA片的重要份子

影片的過程是講B-17轟炸機即將達到最後出勤目標就可光榮退役(完成25次轟炸任務就可全身而退)

整個轟炸機團隊的各個成員在面對最後一次出勤的之前與之後 在出任務及返航的整個歷程 構成了這部電影的內容

每個成員有其各自不同的出身及背景  大家只要共同完成最後一次任務就可光榮歸鄉

與其說是講戰爭  不如說是講這些官兵的心理及同袍間的情誼

因為如此

才會讓影迷喜歡這部電影

同時這部電影的BGM,也配合著整個劇情的進展  達到極度的共鳴催淚作用

在出最後一次任務前,愛讀詩的機員Danny誦了愛爾蘭詩人葉慈的一首詩

為本片帶來一份清新的文藝氣息

同時因為他在片中的名字是 Danny Daly,大家稱他為Danny boy

所以 在片子的最後緊要關頭 配合著劇情的發展

以愛爾蘭民謠  Danny boy 的音樂當做BGM

完完全全的達到催淚的最高效果

 

這部片子中 影迷比較認識的就這以下三位 

Matthew Modine     ...    Capt. Dennis Dearborn

memphis-belle-Matthiew.jpg  

Eric Stoltz        ...    Sgt. Danny"Danny Boy" Daly

Eric-Stoltz-in-Memphis-Belle.jpg  

David Strathairn       ...    Col. Craig Harriman

MemphisBell7-DavidStrathairn.jpg  

 

it's May 1943 at a US Air Force base in England. Thefour officers and six enlisted men of the Memphis Belle - a B-17 bomber sonicknamed for the girlfriend of its stern and stoic captain, Dennis Dearborn -will soon start their twenty-fifth mission, having completed their previoustwenty-four successfully with nary an incident, while fewer and fewer otherplanes are coming back from their missions at all. If they complete their nextmission successfully, they will be the first US Air Force squad to completetheir tour of duty.

 

Danny在戲中所念的詩是由知名的 愛爾蘭詩人葉慈(William Butler Yeats)所作。

I know that I shall meet my fate somewhere among the clouds above.
我將在雲之上,與命運之神相會。

Those that I fight I do not hate,
與我戰鬥之人,我不怨恨。

Those that I guard I do not love,
我所保護之人,我不貪愛。

Nor law, nor duty bade me fight,
我之戰鬥,不為法律、不為責任、

Nor public men, nor cheering crowds.
不為民眾、不為歡呼的掌聲。

A lonely impulse of some delight, drove to this tumult in the clouds.
一脈微微的喜悅,催著我直上雲霄。

I balance all brought all to mind,
雲海浮沉,往日歷歷在目,

The years to come seemed waste of breath,
未來的似已惘然,

A waste of breath the years behind.
過去的已如塵煙。

In balance with this life, this death.
生死乃一線之隔。

--by William Butler Yeats 



而最後搭著整個影像所放的音樂Danny boy 不管那種版本都有其各自的韻味

先來聽聽女聲版的Danny boy

Hayley Westenra - Danny Boy

 

再來是滄桑版的Danny boy

Johnny Cash - Danny Boy

 

這是男聲 聲樂版的Danny boy

Mario Lanza - Danny Boy

 

最後要聽的是Declan Galbraith 童聲版Danny Boy 

 

 

以下這段歌詞是網路上抓下來的,各個版本的詮釋中 多多少少都有點差異 做個參考就好


Danny boy

Lyrics:Harold Samuel

Music:Harold Samuel Arranger:David Seaman

 

O Danny Boy, the pipes are calling

From glen to glen, and down the mountianside.

The summer's gone and all the rosesfalling;

It's you, it's you must go and I must bide.

But come ye back when summer's in themeadow,

Or when the valley's hushead and white withsnow.

I'll be there in sunshine or in shadow;

Oh Danny Boy, Oh Danny Boy, I love you so!

 

 

But when ye come, and all the flow'rs aredying,

If I am dead as dead I may well be.

Ye'll come and find the place where I amlying,

And kneel and say an Ave there for me.

 

And I shall hear soft you tread above me;

And all my grave will warmer, sweeter be,

For you will bend and tell me that you loveme;

And I shall sleep in peace until you cometo me!


噢!丹尼少年,笛聲正悠揚召喚
從山谷間到山峰的另一邊
夏天遠去,花兒己凋零
你須離去,我須等待

但你回來了,當夏天來到草原上的時候
或當山谷沉靜下來,雪染白了山頭的時候
我一定會去那兒,不論是陽光普照或陰影覆蓋
噢!丹尼少年,我是多麼的愛你

如果你在百花凋謝的時候前來
而我已安祥死去
你會前來,找到我長眠之地
跪下來和我說"再見"

我會傾聽,雖然你輕柔的踩在我上面
我的夢將會更溫暖而甜蜜
如果你真的對我說你愛我
我會在平靜中安息,直到你來我身旁



英烈的歲月Memphis Belle電影預告

 

忍不住想看的話 ,可以欣賞最後精彩的十二分鐘

arrow
arrow

    milanhime 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()